نورهدایت
قرآنی و مذهبی

 باز امروز یه طوری دلم تنگ شده ،نمی دونم علتش چیه ؟شاید چون داریم به محرم نزدیک می شیم و نسیم محرم شروع به وزیدن کرده،بوی دلتنگی های زینب و بچه های حسینه،که اینطور پریشونم کرده،خدایا به امام وزینب وبچه هاش چه گذشت تو کربلا؟که سالهاست از این قضیه می گذرد،ولی دنیا دلتنگ حسینه!السلام علیک یا اباعبدالله الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین

سالهااز مرگ لیلی می گذرد         اماهنوز مردم صحرا سیاه پوشند

یا حسین  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 مهر 1394برچسب:, :: 8:54 :: توسط : غلامرضا ایمانی


آشنایی با قراء سبعه

پس از رسول اکرم(ص)، صحابه، معلم قرآن برای مردم بودند و سپس، تابعان، این مقام را یافتند و آنگاه، بعد از آن نوبت به قراء سبعه رسید، که لااقل بین سالهای پنجاه تا 190 هجری میان مسلمین، تعلیم قرائت قرآن را ریاست و نظارت می کردند و. آنان عبارتند از: 1- نافع 2- ابن کثیر 3- ابو عمرو 4- عاصم 5- حمزه 6- کسائی 7- ابن عامر.

-1نافع:

ابوعبدالله نافع بن ابی نعیم مدنی، مکنی به «ابی رویم » می باشد. نافع اصلا از اصفهان بوده و در مدینه می زیست و در همانجا (به سال 176 یا 169) در گذشت، یادآوری کرده اند که وی قرآن را نزد ابومیمونه «مولی ام سلمه » همسر رسول خدا (ص) قرائت نموده است. راویان وی عبارتند از ورش و قالون.

2-ابن کثیر

(عبدالله به کثیر مکی) وی از ایرانیانی بود که کسرای ایران او را با کشتیهایی که به یمن فرستاده بود برای فتح حبشه گسیل داشت. ابن کثیر مردی فصیح و بلیغ ... بود. و از جمع صحابه عبدالله زبیر و انس بن مالک را درک کرده. روایان وی عبارتند از بزی و قنبل.

3-عاصم بن ابی النجود کوفی

از مردم کوفه است، عاصم از قراء شیعه است و قرآن را بر ابی عبد الرحمن عبد الله بن حبیب سلمی شیعی که از یاران امیر المؤمنین علی (ع) بود ... قرائت کرد. عاصم با یک واسطه راوی قرائت امیرالمومنین (ع) است. به همین جهت گفته اند فصیح ترین قراآت قرائت عاصم می باشد، زیرا وی قرائت اصیل آورده است. خوانساری در کتاب روضات الجنان در شرح احوال عاصم می نویسد: وی پارساترین و پرهیزگارترین قراء، و رای او درست ترین آراء در قرائت به شمار می رود. قاطبه دانشمندان شیعی، قرائت عاصم را فصیح ترین قراآت دانسته اند. روایان وی عبارتند از: حفص و ابوبکر عیاش.

4- حمزة بن حبیب زیات کوفی

اصلا ایرانی است و زمان صحابه را درک کرده: و شاید برخی از آنها را دیده باشد. حمزه نیز مانند عاصم شیعه است و قرآن را بر امام صادق (ع) خوانده است. شیخ طوسی نیز حمزه را از اصحاب امام صادق (ع) معرفی کرده. در وجه ملقب شدن حمزه به (زیات) می نویسد که وی با آوردن روغن از کوفه به حلوان و آوردن پنیر و گردو از حلوان به کوفه امرار معاش میکرد و زیت نیز به معنی روغن و زیات روغن فروش است.راویان وی عبارتند از خلف و خلاد .

5-ابوالحسن کسائی کوفی

از مردم سرزمین ایران بوده است و گویند در میهن خود در «طوس » یا «ری » وفات کرد. وی قرائت را چهار بار از حمزه اخذ کرد، به طوری که می توان به قرائت او اعتماد نمود. کتابها و آثار زیادی به کسائی منسوب است. راویان وی عبارتند از: حفص دوری و ابوالحارث.

6- ابو عمر بن علاء بصری

می گویند از ایران بوده است و در میان قراء سبعه از لحاظ کثرت اساتید و شیوخ قرائت، کسی به پایه او نمی رسد، و قرآن را در مناطق مختلفی مانند مکه و مدینه و بصره و کوفه بر استادان زیادی قرائت کرد. سید حسن صدر، ابی عمرو را شیعه می داند. راویان قرائت وی عبارتند از: دوری و سوسی (وی ایرانی و اهل شوش بوده است.)

7-ابن عامر دمشقی

وی در زمان عمر بن عبدالعزیز و قبل و بعد از آن، امام مسجد دمشق (جامع اموی) و قاضی و پیشوای آن دیار بوده و از معمرترین قراء سبعه به شمار می رود. ابن عامر بنا بر قول صحیح به سال 118 هجری قمری در نود و نه سالگی از دنیا رفت. راویان قرائت ابن عامر عبارتند از: هشام و ابن ذکوان.

از قراء یاد شده بالا همانطور که گفته شد. 1-ابن نافع 2-ابن کثیر 3-حمزه 4-کسائی 5- ابوعمرو   اصالتاً ایرانی می باشند.و از این تعداد 1- عاصم 2-حمزه 3-ابوعمرو شیعه می باشند.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به کتابهای که در این باب نوشته شده مراجعه فرمائید.

التماس دعا غلامرضا ایمانی بروجردی

 

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 12 مهر 1394برچسب:, :: 10:42 :: توسط : غلامرضا ایمانی

غدیر واقعه یا حادثه ای مثل منا نیست ،که بتوان آن را کتمان یا پنهان کرد.غدیر طنین آوای حق ،در حقانیت مولی الموحدین علی ابن ابی طالب علیه السلام ،در صحرای حجاز، از نای بهترین مخلوقات ،آخرین پیغمبر خاتم بر فراز منبر در حضور مسلمانان بااخلاص و با ارادت بود. که تا قیام قیامت این آوا در عالم طنین افکن است و بگوش همه حق جویان وحق مداران عالم می رسد.غدیر در یک روز تمام نشد و همانطور که روزها ادامه یافت، غدیر هم در جریان است و ادامه دارد... پس ای کسانی که از قافله غدیر جا مانده اید بکوشید تا نمرده اید ازاین قافله جا نمانید.

                  ای بی خبر بکوش تا صاحب خبر شوی    تا راهرو نباشی که راهبر شوی

الاحقر کلب آستان مولا-غلامرضا ایمانی بروجردی



ارسال شده در تاریخ : شنبه 11 مهر 1394برچسب:, :: 10:56 :: توسط : غلامرضا ایمانی

یا صاحب الزمان آجرک الله فی هذا المصیبت العظمی.

این مصیبت بزرگ وعظیم ،فاجه منا را به همه مسلمانان جهان و خانوادهای داغدارشان تسلیت میگویم.واز درگاه الهی علو درجات وغفران بی انتهایش را برای این عزیزان سفر کرده به دیار دوست خواهانم. وبرای خانوادهایشان صبر جمیل واجرعظیم مسئلت دارم. الاحقر غلامرضا ایمانی بروجردی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, :: 8:17 :: توسط : غلامرضا ایمانی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شمیم هدایت و آدرس gholamreza imani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 179
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 190
بازدید ماه : 236
بازدید کل : 22166
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


403