نورهدایت
قرآنی و مذهبی

دوم جمله جاوانه زینب کبری (س) در کربلا

جمله اول :روز یازدهم محرم وقتی که در گودال قتلگاه کنار بدن پاره پاره برادرش امام حسین علیه السلام آمد، بجای ناله و ضعف و با استواری وعظمت در برابر دشمن غدار و وحشی آن بدن را با دست هایش اندکی بلند نمود و عرض کرد: "الهی تقبل منا هذا القربان(1)؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر."

و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:"اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان(2)؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!"

این تعبیر نشاندهنده نهایت فروتنی و سپاسگزاری حضرت زینب سلام الله علیها در پیشگاه خدا است، و در عین حال تیری همچون شهاب ثاقب بر قلب دشمن است که هان ای دشمنان سنگدل هرگز نپندارید که ما خوار شده ایم، بلکه ما سرافراز هستیم، چرا که برای خدا قربانی داده ایم.

جمله دوم :بر همین اساس، در مجلس ابن زیاد در کوفه, ابن زیاد با گستاخى و بى ادبى در حضور بازماندگان شهیدان به زینب(س) گفت: ((حمد و سپاس خداوندى را که شما را رسوا کرد و دروغ شما را آشکار نمود.)) اگر این سخن گستاخانه بى جواب مى ماند, به روحیه بازماندگان شهیدان آسیب مى رسید و اثر منفى مى گذاشت, ولى زینب(س) با کمال قاطعیت در پاسخ او فرمود: ((انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر و هو غیرنا; فقط شخص فاسق رسوا مى شود, و بدکار، دروغ مى گوید و او دیگرى است, نه ما))
و باز او از روی شماتت به زینب سلام الله علیها گفت: "دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟" در پاسخ فرمود: " مَا رَاَیتُ إِلاَّ جَمِیلا ...؛ جز زیبایی چیزی ندیدم، اینان افرادی بودند که خداوند مقام ارجمند شهادت را سرنوشتشان ساخت، از این رو داوطلبانه به آرامگاه های خود شتافتند، و بزودی خداوند بین آنان و تو جمع کند، تا تو را به محاکمه بکشند، اکنون بنگر در آن محاکمه چه کسی پیروز و چه کسی شکست خورده و درمانده است؟ مادرت به عزایت بنشیند، ای پسر مرجانه."(3)

به روح بلند وملکوتی این بانوی بزرگ اسلام ،سلام وصلوات التماس دعا غلامرضا ایمانی

1- علامه سید عبدالرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص379.

2- علامه بیرجندی، کبریت الاحمر، ص376.

3- علامه طبرسی، اعلام الوری، ص247/ کامل ابن اثیر، ج4، ص82.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 13:18 :: توسط : غلامرضا ایمانی

باسلام وادب واحترام،

حلول ماه عبادت وبندگی ،ماه ذکر وتوبه وانابه،ما رحمت وآمرزش،رجب المرجب را محضر همه شما دوستان وگرامیان تبریک عرض می نمایم.وامیدوارم خداوند منان به واسطه این ماه وحرمت ومنزلت وعزیزانی که درآن به دنیا می آیند ومی روند. رحمات بی پایان خود رابیشتر بر همه ما نازل فرمایند. و شر دشمنان اسلام ومسلمین را به خودشان برگرداند.آمین یارب العالمین. التماس دعا الاحقر غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 10:46 :: توسط : غلامرضا ایمانی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شمیم هدایت و آدرس gholamreza imani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


403