نورهدایت
قرآنی و مذهبی

آشنایی با خواص کنگر


برای آماده‌سازی کنگر، تیغ‌های روی ساقه را پاک می‌کنند و از ساقه‌های آن استفاده می‌کنند.

تمام کشورهایی که پیشینه قابل توجهی در باره طب گیاهی دارند، کنگر را می‌شناسند و به خواص مختلف آن و کاربردهای مختلف آن آشنا هستند.

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته و در قرن 16 میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می‌شد. در طب سنتی اروپا ، برگ‌های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار ( دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

استفاده خوراکی و دارویی این گیاه در ایران هم سابقه‌ای طولانی دارد. همه ما با غذای تخمیری کنگر ماست که از اردور‌های سنتی ایرانی است آشنا هستیم، به علاوه خورش کنگر از جمله خورش‌هایی است که با فصل بهار در سفره خانوار اضافه می‌شود.

مواد مغذی موجود در 100 گرم کنگر خام

انرژی: 18 کیلو کالری، پتاسیم: 360 میلی‌گرم، آهن: 1 میلی‌گرم، فولات: 21 میکروگرم، کلسیم: 41 میلی‌گرم، ویتامین B1:

1/0 میلی‌گرم، سدیم: 27 میلی‌گرم ، فیبر: 4 گرم

مهمترین ارزش غذایی کنگر مربوط به کالری کم آن است . به علاوه مقدار زیاد فیبر غذایی و وجود کربوهیدرات پیچیده‌ای به نام اینولین سبب می‌شوند که این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها کمک کند

میزان کم سدیم و بالا بودن پتاسیم موجود در کنگر، به علاوه وجود ماده موثر سینارین که نقش آن در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون به اثبات رسیده در مجموع این سبزی بهاری را به ماده غذایی مناسبی برای پبشگیری یا کنترل بیماری‌های قلبی عروقی تبدیل می‌کند.استفاده از سبزی های دیگری مانند نعناع و جعفری در تهیه خورش کنگر ارزش تغذیه‌ای آن را افزایش می‌دهد.به خاطر داشته باشید که ساقه‌های جوان کنگر، تازه‌تر و برای خرید و مصرف مناسب‌ترند. همچنین هنگام طبخ کنگر را زیاد سرخ نکنید.         همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:, :: 8:33 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص شاتره
شاه تره گیاهی است با نام علمی Fumara officinalis و یا گونه های دیگری از جمله f.Vaillantii که از خانواده شاه تره است و نام عمومی آن در جهان Fumitory است. گونه اول که گیاه اصلی دارویی آن است بومی اروپا و آسیاست.

خواص دارویی و طبیعی گیاه شاه تره

شاه تره اکثراً در کنار جاده ها و یا به عنوان علف هرز مزارع می روید و بیشتر توسط کشورهای شرقی اروپا صادر می شود. قسمت مورد استفاده آن شامل برگ، ساقه و گل هاست که به طور مخلوط با هم استفاده می شوند.

شاه تره ای که در بازار ایران است مربوط به دو گونه آخری بوده که با گونه اصلی دارای خواص مشابهی است. شاه تره حاوی حدود یک درصد آلکالوئید است که بیش از ۳ مورد آنها  تعیین فرمول شده اند و در نتیجه مشخص شده است که اکثراً از مشتقات بنزیل اینتروکینولین هستند. مهم ترین این آلکالوئیدها شامل فومارین (پروتویین) فوماری لین وسیناکسین هستند. از دیگر ترکیبات مهم آن می توان فلاونوئیدها و اسیدهای گیاهی به ویژه اسید فوماریک و مویسلاژ را نام برد.

خواص دارویی: در طب عوام به عنوان ادرارآور و مسهل مصرف می شود. هم چنین یکی از کاربردهای وسیع آن جهت رفع مشکلات پوستی از جمله اگزما است. که اثر اخیر را مربوط به وجود اسید فوماریک موجود در آن می دانند.

اسید فوماریک ماده ای است که به میزان قابل توجهی در این گیاه وجود دارد و در سال های اخیر آن را به طریقه مصنوعی نیز تهیه می کنند که در بعضی از داروها نظیر داروهای پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) مصرف می شود.

یکی از خواصی که از نظر علمی برای این گیاه اثبات شده است صفرا آوری آن است، به همین دلیل آن را از زمان قدیم برای رفع مشکلات صفراوی مصرف می کرده اند. البته آلکالوئید پروتوپین آن می تواند در مواردی باعث کاهش صفرا شود. بهترین زمان برداشت گیاه در فصل بهار و بعد از زمان گل دهی است که گیاه به طور کامل رشد کرده است.

تهیه چای: به همراه ۴-۲ گرم از خشک شده این گیاه (مخلوط برگ، ساقه و گل) یک لیوان آب جوش افزوده و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را صاف نموده و گرما گرم قبل از غذا میل کنید.

می توان روزانه تا سه نوبت این مقدار را (صبح، ظهر، شب) تکرار کرد.(جمعاً می توان روزانه ۱۲-۶ گرم گیاه که معادل حدود سه لیوان محصول صاف شده است را مصرف کرد.)شاه تره گیاهی است که نمونه خشک آن در بازار موجود است و به شکل طبیعی خرد شده و ریز است، لذا می توان مستقیماً آب جوش را روی آن ریخت و نوشیدنی تهیه کرد.

توصیه می شود دم کرده شاه تره را گرم بنوشید، زیرا با سرد شدن محلول بعضی از مواد موجود در آن رسوب می کند (این موضوع در مورد اکثر گیاهان صادق نیست و می توان محلول تهیه شده از آنها را سرد هم مصرف کرد.)

در بسیاری از موارد عرق شاه تره مورد استفاده است، در حالی که بسیاری از خواص موجود در این گیاه با توجه به روش تهیه ای که ذکر شد در محلول باقی می ماند، چرا که عرق شاه تره برخی از این خواص را با مقدار مصرف عادی ذکر شده، دارا نیست، البته باید به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد ممکن است باعث لرز، تشنج و حتی مرگ شود.در مورد مصرف شاه تره در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود.

یکی دیگر از خواص گیاه شاتره،ضد التهاب کبدودرمان مزاج گرم  واز بین برنده اثرات خارشی شدید کهیرهامی باشد،آن دسته از کسانی که بعلت خوردن گرمی جات فراوان مثل انواع فلفل و خرما وامثالهم نیز بد نشان دچار حساسیت  وخارش می شود از دم کرده برگ شاتره باآب گرم یا، خوردن عرق شاتره همراه با آب استفاده نمایند.

در درمان حساسیتهای پوستی با خیس دان برگ شاتره با آب سرد ومخلوط کردن آن آب با ماست وملیدن به محل در چند مرحله با از بین رفتن حساسیت می گردد.  همیشه سالم وتندرست باشید .  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 شهريور 1393برچسب:, :: 8:36 :: توسط : غلامرضا ایمانی

نکاتی برای حفظ سلامت بیماران دیابتی

بر اساس دستورات طب ایرانی انسان چه در حالت سلامت و چه در بیماری باید به ۶ نکته اصلی توجه داشت که عبارتند:1-از آب و هوای محل زندگی،2- خوردنی‌ها وآشامیدنی‌ها، 3-خواب و بیداری،4- حرکت و سکون، 5-احتباس، استفراغ و6- حالات روحی و روانی.

بر اساس دستورات طب ایرانی انسان چه در حالت سلامت و چه در بیماری باید به 6 نکته اصلی توجه داشته باشد که عبارتند از آب و هوای محل زندگی، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، حالات روحی و روانی، احتباس و استفراغ (یعنی آنچه باید از بدن دفع شود). در مورد بیماری دیابت نیز باید تمام این موارد را مد نظر داشت.

1-قطعاً زندگی در مکان‌هایی با آب و هوای سالم از ایجاد بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، اما در حال حاضر این امر برای همه ممکن نیست اما در موارد دیگر باید بیشتر دقت کرد به عنوان مثال خواب خوب که از ساعت 9 شب تا حداقل 2 صبح است بسیار ضروری است تا تمام دستگاه‌ها و هورمون های بدن تنظیم شوند، به خصوص بیماران دیابتی نیز باید به این موضوع توجه کنند.

2-همین طور استراحت به اندازه و ورزش به اندازه بسیار ضروری است. ورزش باید در حدی باشد که پوست بدن کمی سرخ شده و تعریق ملایم ایجاد شود ولی نباید در حدی باشد که در فرد ایجاد ضعف و خستگی کند به ویژه در بیماران دیابتی که دارو مصرف می کنند، این کار منجر به افت زیاد قند و گاهی عارضه‌های خطرناک نیز می‌شود. اما ورزش متعادل برای بیماران دیابتی برای دفع مواد زاید بدن بسیار ضروری است.

3-از دیگر موارد مهم حالات روانی بیماران است؛ این افراد باید به شدت مراقب حالات روحی خود باشند، در بسیاری موارد به دنبال استرس و عصبانیت تنظیم قند در بدن این افراد مختل می‌شود، این افراد باید تا حد امکان با تمرین‌های تنفسی و ذهنی خود را آرام نگاه دارند.

4-در مورد مواد دفعی ممکن است، این افراد نیاز به پاکسازی‌های خاص داشته باشند در موارد ساده می‌توان این پاکسازی‌ها را با رژیم‌های غذایی مثل آش‌های طبی چون آش آلو، آش آبغوره انجام داد اما در برخی موارد نیاز به داروهای قوی است که باید تحت نظر متخصص طب سنتی انجام شود. نکته بسیار مهم در این رابطه داشتن دفع مناسب یعنی حداقل 1-2 بار در روز به طور کامل است.

5-در مورد خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز باز باید به مزاج بدن توجه داشت. به ویژه دو ارگان بسیار مهم که در دیابت مورد توجه هستند کبد و کلیه‌ها است و افراد با توجه به مزاج بدن و این اعضا باید از خوردن مواد بسیار گرم یا بسیار سرد پرهیز کنند و در صورت لزوم تحت نظر متخصص، داروهایی برای تقویت و رفع انسدادهای این اعضا مصرف کنند.

همچنین، این افراد باید از رابطه جنسی به مقدار زیاد و در حالت پُری شکم که منجر به ضعف کلیه‌ها می‌شود، پرهیز کنند.

به طور کلی میوه‌هایی مثل سیب، گلابی، توت، تَمر هندی تازه، شاتوت و به مقدار کمتر زردآلو و آلو می‌توانند در تنظیم قند خون موثر باشند.

این افراد به عنوان چای می‌توانند از دمنوش گزنه یا شنبلیله و به عنوان نوشیدنی خنک از خیسانده خاکشی، اسفرزه و تخم خرفه استفاده کنند. آبغوره و آب انار هم به ویژه در بیماری گرم مزاج به کار می‌رود. گیاهان دارویی دیگری نیز برای کاهش قند خون وجود دارند مانند کلپوره یا هندوانه ابوجهل؛ اما معمولاً به صورت داروی ترکیبی است و باید تحت نظر متخصص مصرف شوند. ترکیبی از گیاه قره قاط با گلاب نیز برای این منظور به کار می‌رود.

به نقل از تندرستان مصرف مقدار معتدل عسل به شرط آنکه از مرغوبیت خوبی برخوردار باشد قند را بالا نبرده و حتی منجر به تنظیم آن نیز می‌شود، اما به هر حال مصرف آن هم بهتر است با کنترل قند باشد.

در رابطه با زخم پای دیابتی نیز تحت نظر متخصص و پس از انجام پاکسازی‌های اولیه می توان از روش‌هایی مثل زالو درمانی استفاده کرد.

 نکته بسیار ضروری این است که به هیچ وجه به این بیماران توصیه نمی‌شود که داروهای شیمیایی خود را از ابتدا قطع کنند و فقط از داروهای گیاهی استفاده کنند، بلکه با رعایت دستورات و تحت نظر پزشک طب ایرانی و متخصص طب نوین به تدریج و با کنترل قند میزان داروهای شیمیایی کم خواهد شد. همچنین، این افراد باید بدانند اکثر مواد کارخانه‌ای که به عنوان بدون قند یا رژیمی معرفی می‌شوند از مواد شیرین کننده‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند عوارض خطرناک دیگری داشته باشد.     .          همیشه سالم وتندرست باشید . غلامرضا ایمانی 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 10:19 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی


مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

"مریم گلی"‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ‌مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی safe محسوب می‌شود.

مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد. در اروپا از در قدیم‌الایام برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد.

خواص مریم‌گلی

*         گیاه مریم گلی ضد درد، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است.

*  برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است.

*  جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.

*  مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور و کاهنده پرفشاری خون است.

*  مریم گلی یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که تسکین‌دهنده گلودرد است. برگ‌های این گیاه خواص ضد التهابی و ضدعفونی دارد از این رو برای تسکین گلو درد به اندازه داروهای موجود موثر است. گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می‌تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی همچون الکل، تنباکو یا آلاینده‌های موجود در هوا به وجود آید. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد را تسکین داد. مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

*  برگ‌های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید.

دم کرده مریم گلی

*  دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دَم کرده مریم گُلی با 20 گرم برگ در 500 میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود.

*  دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد.

*  غِرغِره و یا دهان‌شویه دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد.

*  قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، با این گیاه دارویی توصیه شده است.

*    کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان کرده‌اند.

عوارض مریم گلی

مصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 8:31 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص گیاه بابا آدم


این گیاه بیشتر با عنوان برطرف‌کننده جوش معروف است. از اثرات این گیاه بهبود بیماری‌های پوستی مانند کچلی، کهیر، آبسه، آکنه، پسوریازیس، دمل، کورک، اگزما، گل مژه، زخم‌ها و دیگر جراحات پوستی است.

گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در برخی مناطق مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می‌روید. ساقه‌ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک‌های خشن و زبر می‌باشد. برگ‌های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند. ریشه گیاه دراز و دوکی شکل است؛ در حقیقت ریشه این گیاه است که خاصیت درمانی دارد. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد.

ترکیبات شیمیایی

ریشه بابا آدم حاوی مقدار فراوانی اینولین می‌باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه این گیاه پرخاصیت، تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 می‌باشد.

کاربردهای درمانی

اثرات مفید بابا آدم بر پوست : ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه مانند پلی‌استیلن خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد قارچی دارد. ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می‌زداید و باکتری‌زدایی می‌کند. در حقیقت نوعی لایه‌برداری طبیعی و سالم و نیز آب‌رسانی به لایه‌های سطحی پوست را انجام می‌دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

بابا آدم و تصفیه خون

ریشه این گیاه تصفیه‌کننده خون و لنف بدن می‌باشد و این عمل را با دو مکانیسم انجام می‌دهد:

1-گرفتگی‌های موجود در سیستم تنفسی را برطرف می‌کند و به دفع دی‌اکسیدکربن کمک می‌نماید. همچنین گرفتگی در سیستم دفع ادرار را برطرف می‌کند و به نوعی ضد سنگ کلیه نیز می‌باشد.

2-این گیاه همچنین به کبد کمک می‌کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفیه کند و به کمک کلیه‌ها آن را از بدن دفع نماید.

مدر بودن باباآدم

ریشه گیاه بابا آدم ادرارآور است و تعریق را افزایش می‌دهد. در حقیقت دفع آب را از بدن می‌افزاید و از احتباس آن در بدن جلوگیری می‌کند.

خاصیت ضد نقرس باباآدم

گیاه باباآدم دفع‌کننده اسید اوریک از بدن می‌باشد، به بیانی دیگر بهبودی بیماران مبتلا به نقرس را تسریع می‌کند.

جدال باباآدم با دیابت

از اثرات ثابت‌شده این گیاه، خاصیت ضددیابتی آن می‌باشد؛ که اولاً باعث کاهش قند خون (با مصرف 3 فنجان جوشانده برگ گیاه در روز) می‌شود؛ و ثانیاً افرادی که میل زیادی به شکر و شیرینی دارند، با مصرف این گیاه به صورت ناشتا، این تمایلشان کاهش می‌یابد.

بابا آدم باعث بهبود سیستم گوارشی می‌شود

اثر این گیاه بر دستگاه گوارش، به علت ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن یبوست و تسریع در امر هضم غذا می‌باشد.

باباآدم و کم‌خونی

این گیاه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن باعث درمان کم‌خونی و رنگ‌پریدگی ناشی از آن می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی و سایر خواص باباآدم

تحقیقات نشان داده که این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود ایدز می‌شود. همچنین این گیاه در درمان سرماخوردگی، روماتیسم، سرخک، التهاب، آرتریت، تسکین کمردرد، تب، عفونت‌ها، التهاب و ذات‌الریه نیز موثر است.

عصاره بابا آدم، به عنوان جایگزین یک دارو

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، استفاده از پماد تهیه‌شده از گیاه بابا آدم قادر است، همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبوددهندگی و تسریع‌کنندگی روند التیام زخم باشد. طب امروزی، گیاه بابا آدم را به عنوان پایین‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضدروماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی‌کننده، مسهل، کاهش‌دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک پذیرفته است.

روش‌های گوناگون مصرف بابا آدم

جوشانده بابا آدم: 50 گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه می‌جوشانید.

دم کرده بابا آدم: 80 گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت 10 دقیقه دم می‌کنید.

دم کرده شیرین‌بیان و بابا آدم: 30 گرم باباآدم و 30 گرم شیرین‌بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

کرم بابا آدم: کرم تهیه‌شده از برگ گیاه برای جوش‌ها و تومورها موثر است. همین طور روغن ریشه باباآدم نیز تأثیر زیادی در لطافت و نرمی پوست دارد.

موارد احتیاط در مصرف بابا آدم

برخی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. بهتر است خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند. در صورت تماس برگ‌های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.

دیابتی‌ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف نکنند

در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نشود؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید.

افراد مصرف‌کننده داروهای کاهنده قند خون، باباآدم را با احتیاط مصرف کنند:

به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند این گیاه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد.همیشه سالم وتندرست باشید .غلامرضا ایمانی

 

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:, :: 11:14 :: توسط : غلامرضا ایمانی

محدثه جان تولدت مبارک


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:, :: 8:13 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص گیاه گزنه


گیاه گزنه قرن‌هاست که برای تسکین علائم آلرژی به خصوص تب یونجه که شایعترین نوع آلرژی است، کاربرد دارد.

پزشکان معتقدند موثرترین شیوه درمانی برای مبتلایان به آلژری استفاده از این گیاه دارویی است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی برای بیمار ندارد.همچنین گیاه گزنه در درمان بیماری آلزایمر، التهاب مفاصل، آسم، عفونت مثانه، برونشیت، سنگ کلیه، بزرگی پروستات و درد سیاتیک موثر است.علاوه بر این بهبود و حفظ سلامت موها از دیگر فوائد این گیاه دارویی است به خصوص درمان مناسبی برای موهای چرب و شوره سر به حساب می‌آید.

در آلمان گیاه گزنه به عنوان دارویی برای درمان بیماری پروستات و دارویی ادرارآور مصرف دارد. همچنین گزنه از ترکیبات مهم دیگر داروهای گیاهی برای تسکین دردهای روماتیسمی و التهابی است.تاثیر جوشانده این گیاه در جلوگیری از خونریزی‌های داخلی قابل توجه است. همچنین برای درمان کم‌خونی و علائم قاعدگی مورد استفاده دارد.علاوه بر این استفاده از این گیاه برای تسکین دردهای مفاصلی و ماهیچه‌ای توصیه می‌شود.

علاوه بر اینها،این گیاه تأثیرات فراوانی در کنترل وتنظیم قندخون در افراد دیابتی دارد.که با ترکیب آن با شنبلیله یک معجون بسیار عالی برای پایین آوردن قند خون می گردد.    همیشه سالم وتندرست باشید.   غلامرضاایمانی

 

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب:, :: 9:34 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص گیاه دارویی سیاه دانه
«سیاه دانه» هرچند جزو گیاهان دارویی است که این روزها زیاد مصرف نمی‌شود اما این دانه‌های ریز، بسیار پُرخاصیت و شفابخش هستند.

سیاه دانه با نام علمی Nigella sativa دارای ماده‌ای موسوم به «نیگلون» است در بدن آنتی‌هیستامین که نوعی ماده ضدآلرژی است، تولید می‌کند و در معالجه آسم بسیار موثر است. سیاه‌دانه همچنین دارای 15 نوع اسید آمینه، پروتئین،‌ مواد نشاسته‌ای، فیبر خوراکی، کلسیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. پزشکان عرب در قرن 13 میلادی ادعا می‌کردند که این گیاه می‌تواند 50 بیماری مختلف را درمان کند.

سیاه دانه همچنین دارای 84 درصد اسیدهای چرب مانند اسید «لینولئیک» و روغن‌های فراری است که این روغن‌ها خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارند. سیاه دانه در عین حال دارای طبع گرم و خشک است. در این مقاله از بین خواص بیشمار این دانه‌های ریز و مفید به ذکر چند نمونه از مهمترین آنها بسنده می‌کنیم:

سیاه‌دانه بادشکن و ضدنفخ است.

از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.

شیر زنان شیرده را زیاد می‌کند.

سیاه دانه ادرارآور است.

در تقویت‌ عمومی بدن تاثیر دارد.

حالت تهوع را رفع می‌کند.

خون را پاکسازی می‌کند.

یبوست را درمان می‌کند.

رطوبت بدن را از بین می‌برد.

بدن را گرم می‌کند.

برای درمان سرفه مفید است.

در بهبود ناراحتی‌های تنفسی تاثیر دارد.

مصرف آن به همراه سرکه در دفع کرم و انگل موثر است.

بخور سیاه دانه حشرات را فراری می‌دهد. با این حال از آنجا که سیاه دانه گرم و خشک است بنابراین گرم‌مزاجان نباید در مصرف آن افراط کنند زیرا باعث ورم، درد و گرفتگی گلو می‌شود. هچنین مصرف زیاد آن برای کلیه مضر است و توصیه می‌شود که با کتیرا خورده شود.             . همیشه سالم وتندرست باشید.    غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:, :: 8:42 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص سنبل‌الطیب


ریشه سنبل‌الطیب در درمان صرع، میگرن و اضطراب مفید بوده و در درمان بی‌خوابی موثر است.

سنبل‌الطیب یا علف گربه، با نام علمی(valerianaOfficinalis)، گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر رشد می‌کند.

این گیاه بصورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبارها، گودال‌ها همچنین در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید، گل‌های این گیاه به رنگ سفید یا صورتی و بصورت خوشه‌ای است.

این متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی علت نامگذاری این گیاه را با عنوان «علف گربه» این ‌گونه تشریح کرد: این گیاه دارویی دارای بوی مطبوعی است و گربه بوی این گیاه را از فاصله دور تشخیص داده و در اطراف آن جست‌وخیز می‌کند.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌شود.

سنبل‌الطیب دارای طعم تلخ ولی خوشبو و معطر است، ادامه داد: این گیاه پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، همچنین عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی، سنبل‌الطیب را بومی اروپا و قسمت‌هایی از آسیا دانست و افزود: در حال حاضر این گیاه در آمریکای شمالی نیز کاشته می‌شود.

اگر چه سنبل‌الطیب به صورت خودرو در جنگل‌ها رشد می‌کند، اما این گیاه برای مصارف دارویی نیز کشت می‌شود همچنین طبق تحقیقات انجام شده، انواع وحشی آن دارای خواص بیشتری است.

بیشترین قسمت مورد استفاده این دارو برای مصارف درمانی، ریشه آن است.

ریشه گیاه سنبل‌الطیب دارای اجزای مختلفی بوده و می‌توان به روغن‌های فرار مثل «والریک‌اسید»، «آلکالوئیدها» و آمینواسیدهای آزاد مثل «گاما آمینوبوتیریک اسید»، «تیروزین»، «آرژنین» و «گلوتامین» اشاره کرد.

نام اسید آمینه «والین» را از روی این گیاه انتخاب کردند و «والرنال» و «اسید والرنیک» از قوی‌ترین ترکیبات آرام‌بخش موجود در سنبل‌الطیب هستند.

ترکیبات شیمیایی دارویی ریشه سنبل‌الطیب :حاوی یک درصد اسانس است که این اسانس درریشه تازه گیاه بیش‌تر است و به تدریج که ریشه خشک می‌شود مقدار اسانس آن کاهش یافته ولی بوی آن قوی‌تر می‌شود همچنین اسانس تازه این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد است ولی در طول زمان غلیظ می‌شود‌.

اثر دارویی ریشه تازه سنبل‌الطیب، سه برابر ریشه خشک شده آن است، این گیاه دارویی باید در حرارت کم خشک شود زیرا اثر دارویی آن در حرارت بالا از بین می‌رود.

ریشه سنبل‌الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است، خواص مهم این گیاه دارویی را اینگونه تشریح کرد: این گیاه دارویی اثر ضد تشنج دارد و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است همچنین ضداسپاسم، آرام‌بخش و تب‌بر است.

ریشه سنبل‌الطیب در معالجه صرع، بیماری مالیخولیا و میگرن اثر مفید داشته و در درمان بی‌خوابی موثر است.

از دیگر خواص ریشه سنبل‌الطیب به ضد کرم معده و روده بودن آن اشاره کرد و افزود: این گیاه دارویی گاز معده و درد آن را از بین برده، سکسکه مداوم و استفراغ را برطرف کرده و دهان را خوشبو می‌کند.

سنبل‌الطیب برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی می‌تواند مفید باشد و اگر گرد سنبل‌الطیب روی زخم‌ها پاشیده شود می‌تواند درد را التیام دهد.

این گیاه دارویی در برطرف کردن درد سیاتیک موثر بوده همچنین ترشح ادرار را زیاد می‌کند، درد سینه را برطرف کرده و در معالجه مرض قند موثر است.   همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393برچسب:, :: 8:5 :: توسط : غلامرضا ایمانی

خواص انجیر (میوه بهشتی)

در کتب مقدس یهودیان و نویسندگان قدیمی یونان و روم از آن نام برده شده و در قرآن نیز در سوره‌ای به نام انجیر خداوند به تین و زیتون قسم خورده چراکه درختانی هستند که میوه‌های آنها خواص غذایی کامل داشته، سهل‌الهضم بوده و خواص دارویی نیز دارند.
بقراط در چندین مورد انجیر را به عنوان ملین و مغذی نام برده و در بیماری‌های التهابی بدن آن را مفید دانسته است.

 به گفته‌ی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ساوه انجیر تقویت‌کننده کبد است و مصرف آن سموم بدن را دفع می‌کند.

 مینا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، افزود: انجیر میوه‌ای خوشمزه و مغذی و حاوی قند، پروتئین، چربی، مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، آهن، روی و فلوئور و ویتامین‌های مختلف چون ویتامین A، E، C و ویتامین‌های گروه B است.

 وی بیان کرد: در طب سنتی نیز انجیر را میوه‌ای با طبع گرم و تر و مناسب برای درد سینه، سرفه و بیماری سپرز( بیماری طحال) معرفی کرده‌ اما، در عین حال مصرف زیاد آنرا مضر دانسته‌اند. انجیر مخلوط با خرما، کشمش و عناب به چهار میوه نرم‌کننده سینه معروفند.

 وی با بیان خواص دارویی این میوه بهشتی نیز گفت: گفته شده که انجیر تقویت‌کننده کبد است وبوی بد دهان را از بین می‌برد . انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند و برخی از سموم و مواد شیمیایی موجود در بدن با خوردن انجیر از بدن دفع می‌شوند.

 به گفته این کارشناس تعذیه، انجیر ادرارآور است، یبوست را برطرف می‌کند و جوشانده انجیر خشک برای رفع سرماخورگی بسیار مفید است. انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند و برای درمان سوء‌هاضمه مناسب است .

 وی تصریح کرد: این میوه شیر مادر را افزایش می‌دهد و بدلیل اشتهاآور بودن و برخورداری از مقدار مناسب مواد مغذی مصرف انجیر برای کسانی که مایل به افزایش وزن هستند یا در دوره نقاهت بیماری بسر می‌برند گزینه مناسبی است.

 اسدی خاطرنشان کرد: با وجود تمام خواص ذکر شده باید توجه داشت که مصرف زیاد این میوه تولید نفخ شکم و اسهال کرده و نیز برای بیماری چشم نیز مصرف آن توصیه نمی‌شود. از طرفی به دلیل میزان بالای قند موجود در انجیر، این میوه برای مبتلایان به بیماری دیابت مناسب نیست و در صورت تمایل بیش از دو عدد در روز نباید مصرف شود.

 میزان قند موجود در انجیر خشک 30 تا 40 درصد بیشتر از تازه آن است.  همیشه سالم وتندرست باشید .غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 شهريور 1393برچسب:, :: 10:6 :: توسط : غلامرضا ایمانی

گل شاه پسند:

این گیاه خشک و سرد است؛ کاربرد دارویی دارد؛ برگ و سرشاخه آن سبز است؛ بوی مطبوعی دارد اما طعم آن گس و تلخ است؛ برای دردهای عصبی، سرگیجه و ضعف روانی مفید است؛ ضمن اینکه شیر مادران شیرده را زیاد می‌کند.

جوشانده این گیاه برای انواع ناراحتی‌های عصبی، سرفه، بی‌خوابی و ترس و تب توصیه می‌شود و برای اختلالات هاضمه و نفخ مفید است و همچنین خلط آور است.

گل شاه‌ پسند برای بیماری‌های پوستی نیز مفید است و اگر بدنتان آب آورده است از جوشانده این گیاه میل کنید و در کنار آن قلب را تقویت می‌کند، خون را تمیز و تصفیه می‌کند.این گیاه عرق آور است، نفس را خوشبو می‌کند، سنگ کلیه و مثانه را خارج می‌کند و آرام بخش است.

دم کردن شاه پسند وحشی:

یک قاشق چایخوری برگ خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید؛ سپس صاف کرده و به مقدار یک فنجان با عسل سه بار در روز بنوشید.

جوشانده شاه پسند:

مقدار 40 تا 50 گرم از برگ‌های خشک شده این گیاه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه به آرامی بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

طریقه دم کردن شاه پسند معمولی:

2 تا 30 گرم از برگ‌های خشک شده این گیاه را در یک لیتر آب دم کرده و روزانه دو تا سه فنجان بنوشید.

ریحان:

ریحان دارای مزایای بسیاری است و برای دستگاه گوارش عالی است؛ ضمن اینکه برای تهوع، استفراغ، نفخ معده و آرامش عضلانی مفید است و همچنین ضد تشنج بوده و معالج سردردهای میگرن و عصبی است.

این گیاه دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند و بدون ایجاد اعتیاد، سریع‌ترین قرص خوابی است که می‌توانید هر شب دم کرده آن را بنوشید و بخوابید.برگ ریحان را همراه غذا بخورید زیرا در هضم غذا موثر است؛ بوی گل ریحان، مگس و پشه را فراری می‌دهد و شیر مادران شیرده را زیاد می‌کند؛ از سویی، آرامش دهنده اعصاب بوده و شادی آور است.

20تا 50 گرم از ساقه ریحان و گل و برگ آن را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید؛ سپس آن را صاف و شیرین کنید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید.

50 گرم ریحان به همراه عسل برطرف کننده گلو درد و آنژین است و برای درمان آسم، جوشانده آن مفید است؛ همچین ضد دل پیچه و نفخ است و بوی سیر و پیاز را از بین می‌برد.این گیاه کشنده میکروب اسهال و وبا است و از مبتلا شدن به جذام جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه منفذها را باز می‌کند و دشمن بیماری سل است.

 گل لادن:

گل لادن، بدن را تقویت می‌کند و دارای ویتامین C است؛ علاوه بر زیبایی خواص درمانی دارد و ملین است یعنی اگر دانه آن را خشک و پودر کرده و با عسل مخلوط کنید برای دفع خوب است.

این گیاه برای سرماخوردگی، برونشیت، گلو درد و تقویت و درخشتگی مو مفید است؛ برای مو نیز یک لیتر آب، یک مشت برگ گلبرگ و دانه خشک شده را به مدت 15 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن به مدت 15 دقیقه روی موهایتان بریزید، بعد موها را با آب بشویید؛ ضماد له شده این گیاه را به پیاز مو مالیده تا از ریزش آنها جلوگیری کند.

این گیاه مواد ضد عفونی کننده قوی دارد و برای مقابله با عفونت‌های معده و ادراری و درمان التهاب مثانه، ورم مفاصل و رماتیسم مفید است؛ طریقه جوشاندن این گیاه مانند ریحان است.  همیشه سالم وتندرست باشید .   غلامرضا ایمانی 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:, :: 15:13 :: توسط : غلامرضا ایمانی

درمان سنگ کلیه با طب سنتی

در طب سنتی تدابیر زیادی برای دفع سنگ کلیه وجود دارد.

 اگر سنگ دفع نمی‌شود باید ورزش کرد و در یک وانی که در آن گیاهی همانند خارشتر و خارخسک است نشست، البته این گیاهان باز کننده‌های مجاری ادرار هستند.

این گیاهان را می‌توانید بجوشانید و 2 تا 3 ساعت داخل این آب زن بنشینند، آب اگر ولرم باشد بهتر است. همچنین، از عرقیاتی مانند خارشتر و خارخاسک برای دفع سنگ کلیه استفاده شود.

سیاه دانه و عسل به دفع سنگ کمک می‌کند، البته ترکیبات زیادی در طب سنتی وجود دارد که باعث شکافتن سنگ و باز کردن مجاری و دفع سنگ‌ها می‌شود، مانند تخم خیار، تخم خربزه، تخم هندوانه، تخم کدو که در آب خیسانده و از صافی رد کرده و شیره آن را استفاده کنند. همچنین، تخم خرفه و کاسنی به بهبودی کمک می‌کند.

علت تولید سنگ؛ مواد بلغمی، سودائی و لزج است که از معده به کلیه می‌رود، بنابراین اگر معده تقویت شود برای دفع سنگ و پیشگیری از تولید مجدد آن می‌تواند موثر باشد.

پوسته داخلی سنگدان مرغ را می‌توان خشک کرد و سپس آسیاب کرد تا در غذاها مصرف شود که به بهبودی سنگ کمک می‌کند. خوردن چند بار روغن زیتون و لیموترش در روز نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین، آب ترب سیاه، آب شلغم، آب هویج و آب سیب به بهبودی و دفع سنگ کمک کند              . همیشه سالم وتندرست باشید. غلامرضاایمانی.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, :: 10:20 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آشنایی با خواص گیاه تخم شربتی
شربت تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگه‌داشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است.

تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید..تخم این گیاه سیاه شفاف است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب مانند فالوده می‌شود.

تخم شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و این‌گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

نام‌های دیگر این گیاه: بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می‌باشد.

تخم شربتی لاغر می‌کند.استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است. دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.بیماری‌های تنفسی را با تخم شربتی برطرف کنید

این دانه های ریز سیاه رنگ دارای چند خاصیت است که در ادامه ذکر شده است.

* تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است.

* مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.

دیگر خواص تخم شربتی

* از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.

* خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.

* از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و... استفاده می‌شود.

* در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.

* از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند.

* در رفع عطش بسیار موثر است.

* مشکل دیگری که دامن‌گیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج قند موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آن‌هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

خواص درمانی و روش مصرف

* عطش: مقداری از تخم شربتی را به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از گذشت حداقل دو دقیقه بنوشید.

* تقویت قلب: تخم شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.

* تقویت اعصاب: روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

* تنگی نفس، سرفه‌های خشک: یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

همیشه سالم وتندرست باشید. غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, :: 7:50 :: توسط : غلامرضا ایمانی

خواص تربچه

این سبزی را می‌توان به شکل  نپخته در سالاد یا از برگ‌های آن به  شکل  پخته در سوپ استفاده کرد.

درمانگر: یرقان (زردی): تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و سم‌زدای بسیار خوبی است و خون را تصفیه می‌کند. تربچه در بیماری یرقان به طور شگفت‌آوری به پاکسازی بیلیروبین از خون کمک می‌کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می‌کند. علاوه بر این با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول‌های قرمز جلوگیری می‌کند. تربچه (ترب) سیاه برای یرقان مفیدتر است. برگ‌های تربچه نیز برای درمان یرقان بسیار مفید هستند.

کبد و کیسه‌ی صفرا: تربچه بطور خاص برای کبد و صفرا بسیار مفید است و جریان صفرا و بیلیروبین، اسیدها، آنزیم‌ها را تنظیم می‌کند و بیلیروبین را از خون می‌زداید و کبد را سم‌زدایی می‌کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به مایروسیناس، دیتاستاز، استئار است که از کبد و کیسه‌ی صفرا در مقابل عفونت‌ها و زخم‎ها پیشگیری می‌کند.

هموروئید (بواسیر): تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می‌کند.

اختلالات ادراری: تربچه خاصیت ادرارآوری دارد، و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار استفاده می‌شود. همچنین کلیه را تمیز می‌کند و عفونت کلیه‌ها و سیستم ادرار را از بین می‌برد. و به طور کلی به رفع اختلالات سیستم ادرار کمک می‌کند.

کاهش وزن: تربچه به دلیل فیبر بالایی که دارد، به سرعت معده را پر می‌کند و احساس سیری ایجاد می‌کند بدون اینکه کالری زیاد به بدن برساند و انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند.

سرطان: تربچه سم‌زدای بسیار خوبی است و سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است و به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده، معده و دهان کمک می‌کند.

اختلالات پوستی: تربچه دارای ویتامین‌C ، فسفر، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B  است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند. مقداری تربچه‌ی له شده را در یک کیسه کتانی قراردهید و بر روی پوست صورت قراردهید.

گزش حشرات: تربچه دارای خاصیت ضدخارش است و درمان مؤثری برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه و زنبور است. آب تربچه درد و تورم محل گزش را کاهش می‌دهد و باعث تسکین آن می‌شود.

تب: تربچه حرارت بدن را پایین می‌آورد و التهاب تب را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب تربچه در این حالت بسیار مفید است.0

برونشیت و آسم و اختلالات تنفسی: تربچه خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش‌ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می‌شود.

فواید دیگر: گذشته از فوایدی که در بالا ذکر شد، تربچه متابولیسم را تنظیم می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد، سردرد، یبوست، اسیدی بود معده، چاقی، تهوع، گلودرد، سرفه، مشکلات گوارشی، سنگ کیسه‌ی صفرا و سوءهاضمه را درمان می‌کند. لذا خداوند بزرگ را بخاطر اینهمه نعمت لطف وعنایت فراوان که به ارزانی داشته شاکریم      ،همیشه سالم وتندرست باشید.    غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 15 شهريور 1393برچسب:, :: 13:47 :: توسط : غلامرضا ایمانی

شنایی با خواص آویشن


آویشن یکی از ادویه‌های مفید و خوش عطر است که آن را به غذاهای مختلف افزود. بیشترین کاربرد آن به صورت پودر برگ است.

آویشن گیاهی است علفی شبه درختچه که هر سال در فاصله اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد. بیشتر در نقاط کوهپایه‌ای، مراتع، خاک‌های شنی، سنگلاخی، در جنگل‌های آزاد و در مناطق کم درخت پست تا مرتفع رشد می‌کند.

پیموس، نام علمی آویشن، از واژه‌ای یونانی به معنی جرات ریشه گرفته است. در عصر شوالیه‌گری و سلحشوری روی لباس شوالیه‌ها عکس آویشت را گلدوزی می‌کردند تا هنگام مسابقات سواری با نیزه، به آنها جرات و شهامت ببخشد.

در قدیم دسته‌هایی از آویشن را برای پاکیزگی هوای داخل ساختمان می‌سوزانده‌اند و تصور می‌کردند که به این ترتیب از بیماری طاعون محفوظ می‌‌مانند. از این گیاه در مراسم تدفین هم استفاده می‌شد.آویشن به دلیل داشتن طبع گرم و خشک برای افزایش اشتها، رفع خستگی و ضعف مفرط، درمان زکام و دردهای مفصل و گرفتگی‌های عضلانی و نیز برای تقویت معده، طحال و کلیه مفید است.

روغن آویشن که تیمول نامیده می‌شود، ضد میکروب است. چای آویشن داروی سنتی دردهای معده و روده است. روغن این گیاه را روزگاری برای دفع انگل‌های روده، بخصوص کرم قلابدار، تجویز می‌کرده‌اند.

آویشن همچنین یک داروی ضد گرفتگی عضلات است و از آن برای درمان سوزش گلو، سرفه‌های سخت و التهاب نایژه استفاده می‌شود. محلول شستشوی دهان حاوی آویشن در درمان عفونت لثه مؤثر است.خوردن برگ تازه آویشن با غذا دید چشم را تقویت و هضم غذا را نیز تسهیل می‌کند.
از پودر برگ آویشن می‌توانید روی پیتزا، ماکارونی، پاستا، ماست، اردوها و بسیاری دیگر از غذاها استفاده کنید.

اما لازم بذکر است افرادی که دارای فشار خون بالا هستند نباید به مقدار زیادی استفاده کنند.زیرا آویشن باعث بالا بردن فشار خون می گردد. ودرضمن برای درمان سرماخوردگی وآنفولانزاها بسیار مفید می باشد.  همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 15 شهريور 1393برچسب:, :: 9:12 :: توسط : غلامرضا ایمانی

زیره وخواص آن
 گیاهی 3 ساله با ریشه دوکی شکل و ساقه ای منشعب. برگها شانه‌ای پخش‌ی‌باشند. هر گل آذین شامل چتر مرکبی است که خود مشتمل از 15 چتر کوچک می‌باشد با گلهای سفید که هر گل 5 گلبرگ 5 پرچم و یک کاسه کاهش یافته دارد. میوه شیزوکارپ کشیده تخم‌مرغی و دارای رگه‌های طوتی برجسته می‌باشد.
زمان جمع آوری آن هنگام رسیدن میوه‌هایش می‌باشد.
پراکندگی:
 شمال و مرکز اروپا، عراق، ایران، افغانستان، روسیه و قفقاز
 در ایران در استانهای گیلان، آذربایجان، همدان، کرمان و قزوین کشت می‌شود
 خواص:

ضدنفخ: قویترین ضد نفخ گیاهی می‌باشد.
ضد اسپاسم: از اسپاسم عضلات صاف روده می‌کاهد.
 ضد میکرب: اثرات ضد میکربی متوسط دارد.
افزایش دهنده میزان متابولیسم بدن

پیشگیری:
نفخ: از بروز نفخ جلوگیری می‌کند.
 اسپاسم: بطور مستقیم وغیر مستقیم (با کاهش باد روده) از اسپاسم روده جلوگیری می‌کند.
چاقی: با افزایش سوخت وساز بدن منجر به کم شدن بروز چاقی می‌شود.
 درمان:
 نفخ: بخصوص اگر روده‌ای باشد، در بیماران روده تحریک پذیر IBS بسیار موثر است. {(خوراکی) معادل وکمکی}
اسپاسم روده: اگر همراه با اتساع روده‌ها باشد موثرتر است. {(خوراکی و موضعی) معادل وکمکی}
چاقی: در رژیم‌های لاغری از زیره استفاده و سوءاستفاده می‌شود.
تداخلات دارویی:
 زیره سبز باعث کاهش قند خون شده لذا در مصرف توام با داروهای کاهنده قند‌خون باید احتیاط شود.
موارد منع مصرف و احتیاط:
* مصرف بیش از اندازه آن در رژیم‌های لاغری برای سلامتی مضر می‌باشد. 
* جهت تعدیل عوارض و افزایش اثر در رژیم‌های لاغری بهتر است همراه لیموترش مصرف گردد.

درضمن زیره چه سبز وسیاه فرق چندانی با هم ندارند.ودر خواص مشترک هستند.  همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 10:42 :: توسط : غلامرضا ایمانی

 

اشنایی با خواص گشنیز

- گشنیز ازجمله سبزیجات معطری است که اگرچه به لحاظ فرم ظاهری به جعفری شباهت دارد ولی برگ‌های آن بسیار لطیف‌تر از جعفری است .به همین خاطر بعضی‌ها آن را به صورت خام نیز در سبزی‌خوردن و سالاد مورد استفاده قرار می‌دهند. این سبزی معطر نه تنها به‌صورت خام و پخته مصرف می‌شود بلکه از تخم آن – درواقع میوه گشنیز است – نیز به‌عنوان طعم‌دهنده در بعضی غذاها و بخصوص ترشی‌ها استفاده می‌کنند. تخم گشنیز علاوه بر این دارای خواص درمانی بسیاری نیز هست.برگ و تخم گشنیز هردو دارای طبیعت سرد و خشک هستند. این گیاه سرشار از انواع ویتامین‌ها – به‌ویژه ویتامین A و C – است.

خواص درمانی

- برگ و تخم گشنیز باعث تقویت معده شده و علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می‌کند، التهاب آن را نیز از میان می‌برد؛ همچنین خاصیت بادشکنی و ضدنفخ هم دارند.
- برگ گشنیز تسکین‌دهنده استفراغ و همچنین برطرف‌کننده عطش است.
- گشنیز خام خواب‌آور است پس اگر برای خواب شب مشکل دارید، آب 30 گرم از برگ گشنیز را گرفته، با کمی شکر شیرین کرده، بنوشید. فقط توجه داشته باشید که مقدار گشنیز نباید از 30 گرم بیشتر شود زیرا مصرف زیاد گشنیز – به‌ویژه تخم آن – حالت بی‌حسی، خواب‌آلودگی، گیجی و گاهی فراموشی موقت ایجاد می‌کند.
- تخم گشنیز دارای اثر ضدباکتری است؛ درنتیجه مصرف دم‌کرده 15 گرم از آن در یک لیتر آب برای درمان بیماری‌های عفونی مانند حصبه، تب روده و مسمومیت‌هایی که منشا باکتری دارند بسیار مؤثر است..  همیشه سالم وتندرست باشید.  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:, :: 8:29 :: توسط : غلامرضا ایمانی

معجزه انگور در رفع بیماری‌ها

انگور کلیه‌ها را تقویت می‌کند و بدن از مواد زائد پاک می‌شود، همچنین، قوت‌ها را به بدن بر می‌گرداند، کم‌خونی اصلاح می‌شود و بسیاری از مشکلات پوستی برطرف خواهد شد.

افرادی که مبتلا به نقرس هستند، از مصرف غذاهای غلیظ مانند ماکارونی، گوشت گاو و گوساله، غذاهای آماده پرهیز کنند.

افراد مبتلا به نقرس صبح ناشتا یک لیوان آب انگور شیرین رسیده همراه با کمی تخم رازیانه، تخم کرفس و کمی زیره مصرف کنند و تا یک ساعت قبل و بعد از مصرف آب انگور؛ آب و غذای دیگر خورده نشود و بهتر است که آب انگور را صاف کرده و مصرف شود.

مصرف آب انگور به صورت ناشتا برای کلیه‌ها بسیار مفید است، مصفای خون است و خون را از اخلاط غلیظ پاک می‌کند.همچنین، بدن را پاک و سموم را از خون پاکسازی می‌کند.

کسانی که غلظت خون دارند، اسید اوریک، چربی و کراتین خونشان بالاست، بنابراین آب انگور شیرین و رسیده برای آنان بسیار مفید است و ورم‌های بدن را از بین می‌برد و بهتر است که مصرف آب انگور به صورت ناشتا را حداقل تا 40 روز ادامه دهند. برای نتیجه بهتر اگر شب‌ها نیز آب سیب خورده شود نتیجه بسیار مطلوب است.

با همین چیزهای ساده می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را رفع کرد. آب انگور بدون پوست و هسته باید مصرف شود، زیرا آب انگور اخلاط سوخته را از بدن خارج می‌کند، و چربی دور کلیه‌ها را نیز از بین می‌برد و کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

برخی از افراد نان و پنیر و انگور می‌خورند، انگور باید خالی مصرف شود و همراه آن غذا و آب دیگر خورده نشود تا اثرات آن بسیار بهتر شود.

رژیم انگور و رفع بسیاری از بیماری‌ها

رژیم انگور تقریباً 5 هفته طول می‌کشد، به این ترتیب که هفته اول یک وعده غذا حذف و به جای آن انگور مصرف شود؛ هفته دوم 2 وعده غذا حذف و انگور خورده شود، هفته سوم 3 وعده غذا حذف و انگور خورده شود، هفته چهارم 2 وعده غذای انگور مصرف شود و هفته پنجم نیز یک وعده غذای خود را انگور قرار دهند.

در طی این دوره رژیم بدن فرصت می‌کند که بدن را از مواد زائد پاک کند، رنگ و رو باز می‌شود، کم خونی اصلاح می‌شود، مشکلات پوستی برطرف می‌شود و قوت‌ها به بدن برمی‌گردد.  همیشه سالم وتندرست باشید. غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:, :: 8:14 :: توسط : غلامرضا ایمانی

درمان کم خونی در طب سنتی

در طب سنتی ایران تدابیری برای رفع کم‌خونی و اصلاخ خون وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم،

 دستورالعمل 1-هر شب 40 عدد مویز را در سرکه انگور خانگی خیسانده، به طوری که سرکه روی مویز‌ها را بپوشاند، صبح مویزها و سرکه را با هم در پارچه‌ای ریخته و فشار دهید، شیره خارج شده آن را با آب مخلوط کرده و مصرف شود، بهتر است برای نتیجه مطلوب یک ماه تا چهل روز این کار انجام داده شود.

دستورالعمل 2-شربت شیره انگور: سرکه انگور خانگی را با شیره انگور به نسبت 1 به 10 (شیره انگور 10 برابر سرکه باشد) مخلوط کرده و با هم بجوشانید تا چند قُل بخورد هر وعده یک تا 2 قاشق آن را با آب مخلوط کرده و روزی 5-6 مرتبه استفاده شود.

دستورالعمل 3-هفته ای 2 بار هر بار 1،5 کیلو استخوان راسته گوسفند را بدون گوشت و مغز حرام با نمک و پیاز و زردچوبه در یک زودپز با آب فراوان حدود 8 ساعت بپزید تا استخوان‌ها کاملاً نرم شوند. عصاره آن را بگیرید و تفاله را دور بریزید. 3 استکان تا 3 لیوان در طول روز بنوشید یا در غذاهای خود بریزید.

دستورالعمل 4-شربت فواکه (میوه) خونساز: آب انگور، آب به، آب آناناس، آب سیب، آب داخل نارگیل، آب انبه، لیمو شیرین ، هر کدام250 گرم عرق بید مشک ،کاکوتی، بادرنجبویه،گل گاو زبان،گزنه ، عرق شاه اسپرم و ریحان هر کدام نیم لیتر, همه را با هم مخلوط کرده و 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشانید. سپس نصف قاشق چایی خوری زعفران ساییده به آن افزوده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. روز یک تا 3 مرتبه با آب رقیق و مصرف شود.

دستورالعمل 5-شربت بذرها: تخم شربتی, بالنگو, فرنجمشک, کاسنی,کرفس, اسفرزه, جعفری, شوید, سیاهدانه, زیره سیاه, قدومه, بارهنگ, شبدر, رازیانه, تره, یونجه, ریحان, شنبلیله, شاهی, شلغم, هویج را با عسل مخلوط کرده و معجون بسازید یا با آب جوش و شکر قرمز شربت شود.

دستورالعمل 6-شربت عسل آب: روزی 2 بار, هر بار یک قاشق غذاخوری عسل مرغوب طبیعی را در یک لیوان آب جوش حل کرده و بنوشید.

دستورالعمل 7-انجیر+ آلو بخار: 5 عدد انجیر + 10 عدد آلوبخارا شب در آب خیسانده , صبح ناشتا میل شود.

دستورالعمل 8-تخم شربتی, تخم بالنگو, تخم فرنجمشک و خاکشیر هر کدام یک قاشق چایی خوری با گلاب و عرق بیدمشک و شکر سرخ, بهتر است که صبح‌ها مصرف شود.

دستورالعمل9-: آب هویج با عسل روزانه 1 تا 2 استکان, آب انار تازه با ترنجبین ( 3 قاشق مرباخوری ترنجبین در 1 لیوان آب انار)

دستورالعمل 10-فالوده سیب: 2 تا 3 عدد سیب رنده شده با عرق بیدمشک و یک قاشق مرباخوری تخم خرفه نیمکوب شده و عسل. اگر در طول روز از 10- 15 عدد سیب به صورت فالوده, مربا, آب سیب یا لواشک سیب استفاده شود بسیار موثر و کمک کننده است.  همیشه سالم وتندرست باشید.غلامرضاایمانی


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:, :: 9:35 :: توسط : غلامرضا ایمانی

         خواص تازه کشف شده ماست توسط پژوهشگران

  فقط خوردن این غذای پر چرب برای بدن مفید است!

یکی از خوردنی‌های بسیار لذیذ و پرطرفدار با وجود چرب بودن فواید زیادی برای بدن دارد. 

پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد برای مبارزه با ابتلا به دیابت نوع 2، حتما ماست و محصولات لبنی مصرف نمایند. گفتنی است، با وجود احتمال داشتن چربی‌های اشباع در ماست، این نوع چربی استثنائاً برای بدن مضر نیست و باعث کاهش قند خون می گردد.

البته تمامی محصولات لبنی برای بدن مفید می باشند،ولی بسته بشرایط فرد استفاده کننده می باشد.که بیماری خاصی نداشته باشد، والا در زمانهای قدیم از خود این ماست که امروز به آن توجه نمی شود. استفاده های فراوانی به عنوان دارو می شده وکاربردهای فراوانی در طب سنتی داشته است.      همیشه سالم وتندرست باشید.    غلامرضا ایمانی

 

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, :: 11:50 :: توسط : غلامرضا ایمانی

فواید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست. تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهند دانه‌های گوجه فرنگی می‌توانند به عنوان جایگزین طبیعی آسپرین کاربرد داشته باشند.

دانشمندان در دانه‌های گوجه فرنگی ماده ای را پیدا کردند که می‌تواند با پیشگیری از لخته شدن خون در بدن به گردش طبیعی خون انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپرین را شبیه‌سازی کند.

هم اکنون بسیاری از افراد در سراسر جهان روزانه آسپرین مصرف می‌کنند تا از لخته شدن خون پیشگیری کنند، این در حالی است که مصرف این دارو می‌تواند عوارض زیادی مانند خونریزی معده را به همراه داشته باشد.


آزمایشات نشان می‌دهند 3 ساعت بعد از مصرف این ماده گردش خون بدن به حالت یکنواخت درمی آید و اثرات آن تا 18 ساعت در بدن باقی می‌ماند. البته این یافته ها به این معنی نیستند که شما مجازید مصرف آسپرین را خودسرانه قطع کنید.

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند.

در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است. همیشه سالم وتندرست باشید.   غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 8 شهريور 1393برچسب:, :: 8:56 :: توسط : غلامرضا ایمانی

فواید عسل

اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، توصیه ما به شما، مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل است. استفاده از این شیرینی طبیعی، سلامتی‌تان را بیمه می‌کند.

همه ما می‌دانیم که عسل، یک ماده غذایی ارزشمند است که مواد و عناصر مختلفی مانند کربوهیدرات‌ها، آنزیم‌ها، آمینواسیدها، اسیدهای آلی و همچنین مواد معدنی زیادی را در خود دارد که برای سلامت بدن افراد در هر گروه سنی مفید است. به طور مثال، می‌توان به اظهار نظرهای متخصصان طب سنتی درباره خواص این ماده غذایی ارزشمند اشاره کرد، مصرف عسل با سیر برای رفع سرما خوردگی مفید است و اگر هر روز خورده شود، عمل گوارش را آسان‌تر می‌کند.

دیگر اینکه اگر آن را با شیر مخلوط کنید و بخورید، التهاب و ورم گلو را از بین می‌برد. اما خواص این شهد گیاهی طلایی رنگ، به همین جا ختم نمی‌شود و خواص زیادی برای سلامت دارد، مواردی که در طب اسلامی نیز به آن‌ها پرداخته شده است.

بیشتر عمر کنید

اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، توصیه ما به شما، مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل است. استفاده از این شیرینی طبیعی، سلامتی‌تان را بیمه می‌کند. جالب است بدانید بیشتر افرادی که عمر طولانی داشته‌اند، به طور منظم از این دسترنج زنبورعسل استفاده کرده‌اند.

اگر هم در بخشی از بدن خود دچار زخم یا التهاب بوده و نگران بهبود آن هستید، باز هم پیشنهاد ما برای تسریع در روند درمان، خوردن عسل است، زیرا این شهد به علت خواص درمانی سریع، در درمان زخم‌ها کاربرد دارد، موضوعی که نه‌تنها متخصصان طب سنتی بر آن تاکید دارند، بلکه پزشکان نیز آن را پذیرفته‌اند. پس اگر خود یا یکی از آشنایان‌تان دچار زخم معده یا زخم پای دیابتی هستید، بهتر است این شیوه درمانی را نیز امتحان کنید.

جالب است بدانید بیشتر افرادی که عمر طولانی داشته‌اند، به طور منظم از این دسترنج زنبورعسل استفاده کرده‌اند. اگر هم در بخشی از بدن خود دچار زخم یا التهاب بوده و نگران بهبود آن هستید، باز هم پیشنهاد ما برای تسریع در روند درمان، خوردن عسل است، زیرا این شهد به علت خواص درمانی سریع، در درمان زخم‌ها کاربرد دارد.

آب‌لیموی طبیعی و عسل در ابتدای صبح، می‌تواند چربی‌های اضافه را از بین ببرد و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. بنابر این، در زمینه کاهش وزن، عسل می‌تواند به شما کمک زیادی کند. پس آستین‌هایتان را بالا بزنید و هر روز صبح، البته ناشتا، یک لیوان معجون عسل، آب‌لیمو و آب ولرم را نوش جان کنید.

آرام باشید

برخی از افراد، همواره از این موضوع گله می‌کنند که هنگام برخاستن از خواب، استرس دارند. حسی که در تمام طول روز، فعالیت‌های آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما هم از این گروه افراد هستید، باید بدانید که مواد مغذی موجود در عسل، برای مغز آرام‌بخش هستند. بنابر این، عسل را در فهرست وعده صبحانه خود بگنجانید. همان‌طور که گفته شد، می‌توانید از آن در قالب معجون یا حل شده در آب، حتی به صورت مستقیم با نان میل کنید. فراموش نکنید که عسل یک افزایش دهنده طبیعی انرژی است. یک قاشق عسل به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری فعالیت کنید. اگر احساس می‌کنید باتری شما خالی شده است و نمودار توان بدنی‌تان سیر نزولی به خود گرفته است، یادتان باشد که هیچ چیز مانند عسل به شارژ دوباره شما کمک نمی‌کند.

در برخی موارد باید مصرف عسل محدود شود. همان‌طور که متخصصان طب سنتی می‌گویند، کودکان زیر یک سال، به هیچ عنوان نباید آن را مصرف کنند.

نسخه‌ای برای کودکان

با وجود این، در برخی موارد باید مصرف عسل محدود شود. همان‌طور که متخصصان طب سنتی می‌گویند، کودکان زیر یک سال، به هیچ عنوان نباید آن را مصرف کنند. اما بعد از این سن، شهد گیاهی طلایی رنگ، خواص زیادی برای کودکان خواهد داشت. برای نمونه، شب ادراری را در اطفال درمان می‌کند، همچنین موجب جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون خواهد شد. ویتامین B موجود در آن هم می‌تواند روند رشد و نمو در این گروه سنی را تسریع کرده و از نظر کمی و کیفی ارتقا بخشد.

به طور مثال، اشتهای کودکان را افزایش می‌دهد و به تبع آن، فرد می‌تواند مواد غذایی مفید را در حجم و اندازه مورد نیاز مصرف کند. دیگر اینکه یادتان باشد مغز تا 5 سالگی رشد روزانه دارد، بنابر این، این شهد خوش‌طعم، برای رشد و تقویت مغز کودکان مفید است. اگر فرزندتان شب‌ها خوب نمی‌خوابد و ناآرامی می‌کند، نسخه‌ای برای وی داریم؛ اینکه هر شب پیش از خواب، یک قاشق مرباخوری عسل به دختر یا پسرتان بدهید. این کار کمک می‌کند تا او راحت بخوابد.

درمانی طبیعی برای میگرن

مبتلایان به حمله میگرنی هم می‌توانند از عسل برای بهبود حال خود استفاده کنند. می‌پرسید چگونه؟ به همین راحتی که هرگاه متوجه شروع حمله میگرنی شدند، یک قاشق عسل را در آب گرم حل کرده و میل کنند. مطمئن باشید که این شیوه، پاسخ خواهد داد و مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند؛ به ویژه اگر منشأ حمله میگرنی شما، استرس باشد.

کنکوری‌ها بخوانند

اگر قرار است به زودی در آزمونی مانند کنکور شرکت کنید، یا فعالیت ذهنی زیادی داشته باشید، بهتر است پیش از حضور در چنین فعالیت‌هایی، دوپینگ کنید! به طور حتم می‌پرسید چگونه می‌توان چنین کاری را انجام داد؟ در پاسخ باید بگوییم که شیرینی و قند موجود در عسل، به سرعت در خون پخش می‌شود، البته وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. به این ترتیب، با آزادسازی مولکول قند، به عملکرد بهتر مغز که اصلی‌ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می‌کند و مانع بروز خستگی خواهد شد.

عسل در آیات و روایات

اگر تأمل بیشتری در آیات قرآن داشته باشید نیز متوجه می‌شوید که در دو آیه، به عسل اشاره شده است. در آیه‌های 68 و 69 سوره نحل که خواص شفابخش این شهد یادآوری شده است: «و خدایت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‌ها، درختان، سقف‌های رفیع، منزل گیر؛ سپس از انواع میوه‌های شیرین (و از حلاوت و شهد گل‌های خوشبو) تغذیه کن و راه پروردگارت را به اطاعت بپوی، آن‌گاه از درون آن، شربت شیرینی به رنگ‌های مختلف بیرون آید که در آن، شفای مردم است. در این کار نیز آیتی (از قدرت خدا) برای متفکران پیداست» همچنین در آیه 15 سوره محمد (ص)، پروردگار زمین و آسمان به پرهیزکاران وعده داده است که در بهشت، نهرهایی از عسل پاک و ناب، روان است.

البته در روایات متعدد نیز در این باره سخن به میان آمده است؛ برای مثال، از امام علی (ع) نقل شده است که «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ وَلا داءَ فیهِ یُقِلُّ الْبَلْغَمَ وَیَجْلُو الْقَلْبَ» به این معنا که عسل، شفای هر دردی است و هیچ دردی در آن نیست، بلغم را کم می‌کند و قلب را جلا می‌دهد. با مروری بر متون موجود متوجه می‌شویم که در طب اسلامی، حتی قرن‌ها قبل از اینکه متخصصان و پزشکان به این نکته بپردازند، خواص بسیاری از گیاهان و فرآورده‌های حاصل از همکاری جانوران و گیاهان، مورد توجه قرار گرفته و بیان شده است، خاصیت‌هایی که شاید قرن‌ها بعد، پس از انجام تحقیق و آزمایش به اثبات رسیده است.

البته با توجه به موارد تقلبی فراوان در بازار حتماَ ازنوع خوب ومرغوب بودن آن اطلاع حاصل فرمائید.  همیشه سالم وتندرست باشید.    غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:, :: 11:29 :: توسط : غلامرضا ایمانی

خرفه، رفع کننده غلظت خون

خوردن خرفه کم‏ک‌ کننده رفع غلظت خون و مؤثر بر التهابات داخلى و خارجى، مفید براى تصلّب شرایین، جبران کننده کمبود ویتامین‏C، نافع براى ورم کلیه، ضد لکوره و ترشحات زنانگى، کم کننده قند خون و تجمع چربى در عروق و سایر اعضاء بدن است.

گیاه خرفه‏ از تیره پرتولاکاسه‏ در برگ‏‌هاى گوشتى و ضخیم آن علاوه بر مقدارى زیادى آب (حدود 95 درصد) مواد لعابى لزج و پکتین‏ و کمى مواد چرب وجود دارد. در گیاه تازه حدود یک درصد و در گیاه خشک شده حدود هفتاد درصد K 02 بوده که ادرار آور است.

در خرفه تانن، منیزیم، آهن، آلومینیوم، منگنز، کلسیم، پتاسیم، سدیم و اوره‏  یافت مى‏‌شود. در خرفه علاوه بر مواد فوق پروتئین، چربى، هیدرات‏‌هاى کربن، فسفر، ویتامین‏A، تیامین، ریبوفلاونى، ویتامین‏C و نیاسین یافت مى‏‌شود.

از خواص درمانی خرفه می‌توان به ادرارآور قوى (به علت وجودK 02 و اوره)، ضد صفرا، عطش، مصفاى خون، ضد تب، ضد خونریزى ریوى و سایر اعضاء، ضد چرک و عفونت ریوى، ضد حساسیت و خارش پوست، ضد سنگ کلیه، سوزش ادرار، خارش واژینال و ضماد آن محلّل ورم‌ها، خوردن آن کم‏ک‌ کننده رفع غلظت خون و مؤثر بر التهابات داخلى و خارجى، مفید براى تصلّب شرایین، جبران کننده کمبود ویتامین‏C، نافع براى ورم کلیه، ضد لکوره و ترشحات زنانگى، کم کننده قند خون و تجمع چربى در عروق و سایر اعضاء بدن.

تخم خرفه در تحریکات جلدى خارش‏دار و تومورهاى عفونى به صورت ضماد خاصیت تحلیل و نرم‏کنندگى دارد. خوردن ماست و خرفه پخته براى مبتلایان به فشارخون، سفتى، زیادى و بالا بودن چربى، سوزش ادرار، خارش ادرار و خارش بدن بسیار مفید است.

خرفه داراى اثر قابض، بسیار کلرتیک و صفراآور است. کنترل ترشح زیادى ادرار بیماران مبتلا به قند را به عهده دارد. خوردن و مالیدن تخم و برگ خرفه براى مبتلایان به بیمارى باد سرخ نافع است. تخم خرفه ضد کرم کدو است و ضماد ریشه خرفه جوشانده در سرکه مؤثر بر زگیل است.

به‏ طور کلى خرفه داراى اثرات بسیار مفید دیگرى است که از نظر علمى هنوز آشکار نشده است.

حضرت صادق (ع) مى‏‌فرماید: خرفه نافع‌‏ترین سبزى‏‌هاى روى زمین است و آن سبزى انتخابى حضرت فاطمه (س) و از رسول گرامى محمد مصطفى (ص) آمده است که به علت وجود تاول‏‌هاى زیاد که در پاى مبارکشان عارض شده بود، روى بوته خرفه راه رفتند (خرفه را به پاى خویش مالیدند) بهبودى کامل حاصل شد.

کمبود گوگرد باعث ریزش موها مى‏‌شود؛ گوگرد در متیونین، سیستین وجود دارد که این دو در برنج، نخود، لوبیا، عدس، خربزه، سویا، فندق، بادام زمینى، جو، گندم، ذرت، کلم، هویج، اسفناج، آفتابگردان، مخمر آبجو، شلغم، سیب‏زمینى ترشى، نخود سبز، کنجد با پوست و پوست گندم وجود دارد.      همیشه سالم وتندرست باشید    غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 3 شهريور 1393برچسب:, :: 13:49 :: توسط : غلامرضا ایمانی

آثار و برکات تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س)

تسبیحات حضرت فاطمه به این صورت است:

۳۴بار الله اکبر
۳۳بار الحمدلله
۳۳بار سبحان الله
 تسبیحات حضرت زهرا(س) از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که به بخشی از آن می پردازیم.
نجات از شقاوت
تسبیحات حضرت زهرا(س) از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که از جمله‏ ی آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی است. هر انسانی به تناسب بینش و نگرشی که به جهان هستی و وجود پرآشوب خود دارد به دنبال خوشبختی است، و به عبارتی دیگر یکی از مهمترین مسائلی که همه‏ ی انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طوری که کارهای زندگی و برنامه‏ هایشان را در جهت وصول به آن پی‏ ریزی می‏ کنند، مسئله‏ ی رسیدن به سعادت و گریز از شقاوت است.
منتهی از آنجایی که انسان اختیار دارد؛ راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند. لذا انسان بعد از این که راه برایش نمایان شد، گاهی حسن انتخاب به خرج می ‏دهد و راه هدایت می‏ پیماید، و گاهی سوء انتخاب به خرج داده و راه ضلالت و گمراهی پیش می‏ گیرد. و این مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئله ‏ای است که همه‏ ی آنان که به خود آمده‏ اند، از آن می‏ ترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت عمر می‏ گذرانند از آن نیز به غفلت به سر می‏ برند.
لذا آن دسته که دارای بصیرت هستند، به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند می‏ کنند و با تضرع و اصرار از خدای خویش طلب دوری از شقاوت و رسیدن به سعادت می ‏نمایند. مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(س) ، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است.
از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی و سستی نماییم.
امام صادق(ع) در این رابطه می‏ فرماید: «یا ابا هارون، انا نامر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیها السلام کما نامرهم بالصلاه، فالزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقی»(۱)؛ ای ابا هارون! ما بچه‏ های خود را همانطور که به نماز امر می‏ کنیم به تسبیحات حضرت فاطمه(س) نیز امر می‏ کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بنده‎ای که بر آن مداومت نموده است.
و نیز از این حدیث شریف استفاده می‏ شود که شایسته است والدین محترم، تسبیحات حضرت زهرا (س) را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند، باشد که مشمول این حدیث گردند.
دوری شیطان و خشنودی خدا
شیطان همواره دشمن دیرینه‏ ی انسان بوده و هست و هیچگاه انسان از حیله‏ ها و خواطر شیطانی او در امان نیست. شیطان بنا بر آیات الهی، دشمن قسم خورده‏ ی انسان است تا او را به هر طریق ممکن به گمراهی بکشاند. از این رو آدمی همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است. بعضی انسانها در مقابل این تهاجم شیطانی و خواطر نفسانی همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد تعقیب شیطان و خواطرند، و هیچگاه خلاصی ندارند و ای بسا در آخر خسته شده و نفس ‏زنان تسلیم شوند، و عده‏ ای اندک در تلاش ‏اند که با مداومت بر ذکر و فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فراری دهند و شیطان را از خود دور کنند که البته راهی است مشکل. کسانی که به این مقام برسند دارای نفس مطمئنه خواهند شد که دیگر دگرگونی در آن راه ندارد.
وقتی انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند، و به طاعات عمل نماید و در کارها و اذکار و عبادت‎های خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل گردد، چون شیطان و وساوس او یکی از بزرگترین موانع کسب رضایت و خشنودی حق تعالی است. آری رضا و رضوان خداوند سبحان مطلوب سالکان و منتهای آرزوی عارفان است.
یکی از راه‎هایی که می‏ تواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضای الهی را فراهم آورد مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(س) است.
امام باقر (ع) می‏ فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه ثم استغفر، غفر له، و هی مائه باللسان، و الف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمان»(۲)؛ هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(س) را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می ‏گیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خدای رحمان را خشنود و راضی می ‏نماید.
از امام صادق(ع) روایت است که وقتی انسان در جای خواب خود می‏ خوابد، فرشته‏ ی بزرگواری و شیطان سرکشی به سوی او می‏ آیند، پس فرشته به او می‏ گوید:
روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان می‏گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیحات حضرت زهرا(س) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را می‏ راند و از او دور می‏ کند، و او را تا هنگام بیداری محافظت می‏کند، پس باز شیطان می‏ آید و او را امر به گناه می‏ کند و ملک او را به خیر امر می‏ کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور می‏ کند و حق تعالی عبادت تمام آن شب را در نامه ‏ی عملش می‏ نویسد.(۳(
برائت از دوزخ و نفاق
بنا بر روایت امام صادق(ع)، تسبیحات حضرت زهرا(س) از جمله‏‎ی ذکر کثیری است که خداوند در قرآن کریم یاد فرموده است:
«تسبیح فاطمة الزهراء علیها السلام من الذکر الکثیر الذی قال الله عز و جل: «واذکروا الله ذکرا کثیرا.» و از طرفی رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اکثر ذکر الله عز و جل احبه الله و من ذکر الله کثیرا کتبت له برائتان؛ برائة من النار و برائة من النفاق»(۴)؛ هر کس ذکر خدای عزوجل را بسیار کند خداوند او را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسیار کند برای او دو برائت(منشور آزادی) نوشته شود: یکی برائت از آتش جهنم، و دیگری برائت از نفاق و دورویی.
لذا تسبیحات صدیقه‏ ی طاهره اگر با شرائطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق می‏ گردد.

پی‎نوشت‎ها:
۱ فروع کافی، کتاب الصلاه، ص ۳۴۳، ح ۱۳٫
۲ وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۲۳، ح ۳٫
۳ شیطان دشمن دیرینه‏ی انسان، محمد نصیری، ص ۱۳۶٫
۴ اصول کافی، ج ۲، ص ۴۹۹، ح ۳٫
منبع : شفاف

***************

ثواب تسبیح حضرت زهراء (ع) را در قالب چند روایت تقدیم تان می‌کنیم:

أبو هارون مکفوف گوید:

امام صادق (ع) به من فرمود:

"أبا هارون به راستی که‏ ما کودکان خود را به تسبیح حضرت زهرا (ع) امر می‌کنیم؛ همان طوری که به نماز امر می‌کنیم. پس تو به این ذکر مداومت کن؛ زیرا بنده‏‌ای بدان مداومت نکرده است که بدبختی بیند (یعنی چنانچه این ذکر را ترک نکند، هیچ وقت بدبخت نشود).(1)

محمد بن مسلم گوید:

امام باقر (ع) فرمود:

"هر کس خدا را تنزیه کند به تسبیح حضرت زهرا (س) و سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد و آن، به زبان یک صد است؛ ولی در میزان عمل، یک هزار و شیطان را دور می‌کند و خداوند رحمان را خشنود می‌سازد.(2)

أبو خالد قماط گوید:

"از امام صادق (ع) شنیدم که می‌فرمود:

"تسبیح حضرت زهرا (س) هر روز در تعقیب هر فریضه، نزد من محبوب‌تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز. (3)

امام صادق (ع) می‌فرماید:

"هر کس بعد از نمازهای پنج‌گانه خود پیش از آن که از جا بر خیزد، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید، خداوند او را بیامرزد.(4)

حضرت امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:

خداوند متعال به چیزی برتر از تسبیح حضرت زهرا (ع) عبادت نشده است. همانا اگر چیزی با فضیلت‏‌تر و برتر از آن وجود داشت، رسول خدا آن را به دخترش تعلیم می‏‌نمود. (5)

از امام صادق (ع) در باره تفسیر آیه:

«یا أَیهَا الذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثیرا؛» (6)

"ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید، خدا را فراوان یاد کنید»، سؤال کردند."

ایشان فرمود:

من سبح تسبیح فاطمة علیها السلام فقد ذکر الله الذکر الکثیر؛ (7)

"هر کس خداوند را با تسبیح فاطمه زهرا (ع) ذکر بگوید، ذکر کثیر گفته است."

امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:

من سبح تسبیح الزهراء ثم استغفر غفر له، و هی مائة باللسان و ألف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمن؛(8)

"هر کس تسبیح حضرت زهرا را به جای آورد و سپس از گناهش استغفار کند، خداوند آن گناه را بر او می‏‌بخشد؛ زیرا تسبیح زهرا (ع) گر چه صد ذکر در زبان است، ولی هزار بار ترازوی اعمال انسان را سنگین‏‌تر می‏‌کند و شیطان را می‏‌راند و خداوند بخشایشگر را خشنود می‏‌سازد."

در کتاب فلاح السائل روایت دیگری را از امام جعفر صادق (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود:

"من سبح تسبیح فاطمة فی دبر المکتوبة من قبل أن یبسط رجلیه، أوجب الله له الجنة؛ (9)

"هر که پس از اتمام نماز واجب و قبل از (روی برگرداندن از جانب قبله‏)، آن که زانوهای خود را از حالت (تشهد) نماز تغییر دهد، خداوند را به تسبیح حضرت فاطمه (ع) تقدیس کند، خداوند بهشت را بر او واجب می‏‌کند؛" یعنی او را در بهشت جای می‏‌دهد.

پی نوشت‌ها:

1. شیخ صدوق، ثواب الاعمال، علی اکبر غفاری‏، کتاب فروشی صدوق‏، تهران‏، ص 363.

2. همان.

3. همان، ص 364.

4. همان.

5. محمد روحانی علی آبادی‏، زندگانی حضرت زهرا (ع)، انتشارات مهام‏، تهران، ‏1379 ش، ص 960.

6. احزاب (33)، آیه 41.

7. زندگانی حضرت زهرا (ع)، ص 987.

8. همان.

9. همان.
*****************

ثواب تسبیح حضرت زهرا(س)

اگر چه تسبیح حضرت زهرا (س) که متشکل از تکبیر و تحمید و تسبیح الهی است ، از ثواب بسیاری برخوردار می باشد ، و لکن در اینجا با استفاده از روایات معصومین (ع) به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم 1- نماز باتسبیح برتر از هزار رکعت نماز بدون تسبیح به حساب می آید امام صادق (ع) می فرماید : ( تسبیح فاطمه زهرا (س) در هر روز بعد از نماز در نزد من محبوب تر است از هزار رکعت نمازی که در هر روز خوانده می شود ) . فروع کافی ، کتاب الصلاه ، ص343، ح15(

2- باعث سنگینی میزان اعمال انسان می شود : امام صادق (ع) می فرماید : امیر المومنین (ع) فرمود : ((سبحان الله )) گفتن نیمی از میزان اعمال است (که نیم آن را پر کند ) و ((الحمدلله)) همه میزان را پرکند ،و ((الله اکبر )) میان آسمان و زمین را پر کند . اصول کافی ، ج2 ، ص506 ، ح3 .

3- باعث خشنودی خدا می شود : امام باقر (ع) می فرماید : هر کس تسبیح حضرت زهرا (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند ، مورد مغفرت قرار می گیرد ، و آن تسبیح در گفتن صد عدد است و در میزان اعمال هزار ثواب دارد ، شیطان را دور ، و خدای رحمان را خشنود می نماید . وسائل الشیعه ، ج4 ، ص1023 ، ح3 .

4- سبب رفتن به بهشت می گردد : عبدالله بن سنان از امم صاددق (ع) روایت کرده که حضرت فرمود : هرکس که تسبیح حضرت فاطمه (س) را در نماز واجب قبل از اینکه پاهایش را باز کند ( از حالت تشهد و سلام ) خدا بهشت را بر او واجب کند . فلاح السائل ، سیدبن طاووس ، ص165 .

گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد:

اول اینکه نباید در تعداد آن کم و زیاد شود یعنی در ترتیب و عدد یکی باشد یعنی اول الله‌‌اکبر 34 بار، الحمدلله 33 بار و بعد سبحان‌الله 33 مرتبه . پس در حفظ عدد سهل‌انگاری نشود با اینکه اعمال مستحبی‌اند همانی که وارد شده همان را انجام دهند نه کمتر و نه بیشتر.

دوم اینکه شرط حضور قلب در موقع گفتن ذکر است که انسان با گفتن الله‌اکبر یک سیر معنوی می‌کند و سپس با الحمدلله و سبحان‌الله سیری دیگر می‌کند.

سوم اینکه بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز است، یعنی وقتی نماز به پایان رسید قبل از اینکه حالت خود را به هم بزند و تغییر در وضع بدهد و به عبارتی از حالت تشهد و سلام در نماز خارج شود و قبل از پرداختن به چیز دیگری تسبیح حضرت زهرا (س) را شروع کند و با آنچه که در سرّ عدد و کیفیت ذکر تسبیح معلوم است این است که بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز، دارای حسابی است که در غیر این صورت نیست و شاهد مطلب ما روایت امام صادق (ع) در تهذیب الاحکام، شیخ طوسی جلد 2 است که می‌فرماید: «کسی که در نمازهای فریضه بعد از سلام نماز قبل از حرکت از مصلی تسبیح کند خداوند را به تسبیح فاطمه زهرا (س) خداوند او را می‌آمرزد و باید تبسیح را با تکبیر «الله‌اکبر» آغاز کند.

و چهارم اینکه در تسبیح حضرت زهرا (س) موالات بودن شرط است، که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبیح از حرف‌های متفرقه یا کارهایی که موجب فاصله افتادن می‌شود پرهیز و اجتناب کند و در این که انسان تسبیح را متصلاً به انجام برساند رموز خاصه‌ای وجود دارد که اهل آن می‌دانند همان طور که مرحوم کلینی در کتاب فروع کافی از محمد ابن جعفر روایت می‌کند: «انه کان یسبح تسبیح فاطمة صلی الله علیها فیصله و لا یقطعه» امام صادق (ع) تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) را متصلاً انجام می‌داد و آن را با چیز دیگری قطعی نمی‌کرد.     التماس دعا   غلامرضا ایمانی

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:, :: 8:38 :: توسط : غلامرضا ایمانی

 آیت الکرسی

درباره فضیلت و منزلت این آیه، از پیامبر (ص) نقل شده که آیه الکرسی سید آیه ها و برترین آیه قرآن است (1) و همه خیرهای دنیا و آخرت را دربر دارد و نزد ساق عرش، خداوند را تقدیس می کند و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهی نازل و به پیامبر اعطا شده است(2) از امام علی (ع) نقل شده که فرمود: پس از شنیدن این سخن از پیامبر، هیچ شبی را بدون قرائت آن به سر نیاوردم و هر شب سه بار در دو رکعت بعد از عشا و در وتر و هنگام خواب، آن را می خواندم. (3) این آیه با فاتحه الکتاب و آیه ملک و آیه شهادت، به عرش خداوند آویخته بودند و بین آنها و خداوند حجابی نبود. از پیامبر نقل شده است که هرکس آیه الکرسی را صد بار بخواند، به منزله کسی است که خداوند را در تمام عمر خود، عبادت کرده (4) و قرائت آن، با قرائت ربع قرآن برابر است. از حضرت صادق (ع) نقل شده که آیه الکرسی قله رفیع قرآن است.
*****************
1:
ابن کثیر، ج 1، ، ص 314؛ قرطبی، ج 3، ص .175
2:
الدر المنثور، ج 2، ص 8؛ آیه الکرسی، ص .36
3:
الدرالمنثور، ج 2، ص 8، الامالی، طوسی، ص .509
4:
بحارالانوار، ج 89، ص 263؛ نور الثقلین، ج 1، ص .258
********************
چرا آیت الکرسی را سید آیات خوانده اند؟ ...
صدر المتألّهین در این باره می گوید: « هنگامی که شخص متفکر تامل نماید و با چشم بصیرت به معارف الهی و مطالب ربوی, از توحید و تقدیس شرح و صفات علیا و افعال عظمی , که آیت الکرسی مشتمل بر آن است بنگرد, آنها را یکجا در آیه ای به جز آیت الکرسی نخواهد یافت. به همین جهت آیت الکرسی به تنهایی سیادت و ریاست را بر سایر آیات خواهد داشت.
**************************
رسول خدا (ص) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیة الکرسی می باشد.

پیامبر (ص) فرمودند: در معراج در آسمان هفتم دیدم که ملائکه حجب سوره نور را می خوانند ، خزان کرسی آیة الکرسی و حمله عرش سوره مؤمن را می خوانند.

امام صادق (ع) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.

امام علی (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.

امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

رسول خدا در خواب به دختر خویش فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان وزمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (ص) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.

امام رضا (ع) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس 100 مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.
خواص اعجاب انگیز آیة الکرسی
1-حضرت امام باقر(ع) فرمود : کسی که بعد از وضوء آیة الکرسی بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عنایت می فرماید و چهل درجه او را بالا می برد و چهل حورالعین را به تزویج او در می آورد.
2-رسول خدا(ص)(علیه افضل الصلوات) فرمودند : هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند خدای تعالی قابض روح او خواهد بود و مثل کسی است که جنگ کرده باشد با کفار در خدمت انبیاء تا به شرف شهادت فایض شده باشد.
3-اگر کسی آیة الکرسی را بخواند و به پاهایش بدمد در راه رفتن خسته نمی شود.
4-اگر کسی در جایی بی آب باشد و از هلاکت بترسد 66 بار آیة الکرسی بخواند حاجتش برآورده می شود.
5- برداشتن عذاب قبر : اگر کسی مشتی خاک بردارد و 7 بار آیة الکرسی بخواند و در قبر مرده ریزد آن مرده را کیفر نکنند و به رحمت الهی رسد.
6-پیامبر اکرم (ص) فرمودند : اگر کسی در شب یکشنبه دو رکعت نماز با حمد و آیة الکرسی و توحید هر کدام یک بار بخواند فردای قیامت وقتی پا به عرصه ی قیامت می نهد صورتش مثل ماه شب می درخشد و از طرفی هم پروردگار عالم در دنیا عقلی به او عطا می کند که او را تا زمان مردن همراهی می کند.
7-دوازده مرتبه آیة الکرسی خواندن در سفر و حضر مانند این است که دوازده لشکر مجهز برای حفاظت از هر حادثه از جانب خدا گماشته شده است.
تذکر : این 7 مورد تنها 7 قطره از دریای پهناور آیة الکرسی می باشد . سوره ای کوچک در قرآن که در دل بزرگترین سوره ی قرآن جای دارد و پیامبر (ص) خواندن مدام آن را به امیر المومنین علی(ع) بی نهایت توصیه می فرمود.
خواص آیت الکرسی بطور مختصر
1و2- عقلهای خفته را بیدار میکند وحافظه قوی میگردد.
۳-به انسان آرامش میدهد.
۴-بلا را از خانه دورمیکند.
۵-حافظ و نگهبان انسان است.
۶-پنجاه کلمه دارد که پنجاه برکت در آن نهفته است.
۷-کسی که در جوانی آیة الکرسی را بخواند در پیری دچار فراموشی نخواهد شد.
۸-به هنگام ترس آرامش دهنده و ایمنی بخش است.
۹- اموات را شاد میکند.
۱۰-دارای اسم اعظم خداوند کریم است.
۱۱-کسی که آیة الکرسی را مرتب بخواند اخلاصش زیاد میگردد.
۱۲-اگر کسی آیة الکرسی را در قبرستان بخواند خداوند متعال ملائکه ای خلق می کند که تا روز قیامت برای انسان ذکر مینویسد. و اموات شاد میگردند.
۱۳-هر کس آیة الکرسی و... را بخواند هیچگونه بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند وشیطان به او نزدیک نگردد.
۱۴به هنگام خوابیدن خواندن آیة الکرسی سفارش شده است.
حضرت علی علیه السلام فرمودند:از آن موقعی که عظمت آیة الکرسی را از زبان مبارک حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم شبی نگذشت که بدون خواندن آیة الکرسی به خواب بروم.
***********************
تلاوت آیت الکرسی هنگام خواب

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر کس آیت الکرسی را در هنگام خواب قرائت کند، خدا او را و خانه‎اش و خانه همسایگانش را، ایمن خواهد کرد.
امام رضا(علیه‎السلام) فرمود: کسى که به هنگام خواب آیة الکرسى بخواند، ان شاءالله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت.

ثواب آیة الکرسى بعد از وضو

از امام باقر(علیه‎السلام) روایت شده که فرمودند: هر کس بعد از وضو گرفتن یک بار آیة الکرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا کند و مقامش، چهل درجه بالا می‎رود.

دفع آفت از مال و جان

امام زین العابدین(علیه‎السلام) نقل مى‎نماید که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: کسى که چهار آیه اول سوره بقره، آیة الکرسى، و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر این سوره (بقره) را قرائت نماید، خودش و مالش دچار هیچگونه آفتى نخواهد شد، شیطان به او نزدیک نشده و قرآن را فراموش نخواهد کرد.                التماس  دعا   الاحقر  غلامرضا ایمانی


ارسال شده در تاریخ : شنبه 1 شهريور 1393برچسب:, :: 8:46 :: توسط : غلامرضا ایمانی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شمیم هدایت و آدرس gholamreza imani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 439
بازدید کل : 22369
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


403